מאת: ישראל שטרן
ב5/12/1791, נדמו 35 שנות יצירה מופלאות. מת וולפגנג אמדאוס מוצרט. ג'ואקינו רוסיני היטיב להגדירו "המוזיקאי היחיד אשר לו היו ידע כמידת הגאוניות, וגאוניות כמידת הידע". יוזף היידן אמר לאביו, לאחר ששמע את שלושת הרביעיות האחרונות של מוצרט: "כאדם ישר ונוכח האל, הריני להודיעך כי בנך הוא המלחין הגדול ביותר הידוע לי, הן בהכרות אישית והן משמועה. הוא ניחן בטעם מעודן ויתר על כן, הבנה עמוקה מאין כמוה בתורת ההלחנה".
המוזיקאי הראשון שהשפיע על מוצרט, היה אביו, שהיה מוזיקאי מפורסם בזמנו. את המהפכנות של מוצרט, אפשר, לדעתי, לתלות כבר באביו. אביו השתמש בשני סימפוניות שלו, באמצעים ויזואליים שלא היו כלי נגינה, ככלבים ורובי צייד, בסימפוניית הצייד. ובחתונת איכרים, ביריות אקדח ועוד. זה לא היה מצוי כלל בתקופה ההיא. מוזיקאים אחרים שהשפיעו על מוצרט היו יוזף היידן ויוהאן כריסטיאן באך, בנו הידוע של יוהאן סבסטיאן באך, ויש האומרים שגם הנדל (מוצרט נחשף ליצירותיו של הנדל שהיה כבר בוגר). למעשה מוצרט נחשף להרבה סגנונות מוזיקליים כשהיה במסע הופעות כילד פלא (וכנער) עם אביו, ברחבי אירופה.
אפשר לומר בוודאות, שבעצם מוצרט היה זה שבישר על בוא המוזיקה הרומנטית. המוזיקה המאוחרת שלו, מאופיינת בהרבה צלילים כרומטיים, שלא היו מקובלים בתקופתו, התקופה הקלאסית. אמנם אי אפשר לסווג את המוזיקה של מוצרט כמוזיקה רומנטית, אך אין ספק שהיא בשרה את בוא המוזיקה הרומנטית. מוצרט, היה המוזיקאי הנערץ על בטהובן. ובטהובן הושפע מאוד מיצירותיו של מוצרט. עד כדי כך, שלפעמים בטהובן העתיק יצירות של מוצרט בכתב ידו, כדי להבין את יצירותיו של מוצרט, והוא הלחין מספר יצירות כמחווה למוצרט. ויצירותיו המאוחרות של בטהובן כבר אפשר לסווגן כיצירות רומנטיות.
בעצם מוצרט לקח את הצורות המוזיקליות, שהיו בזמנו, והרחיב ושיפר אותן, והביא אותם לפסגת השלמות המוזיקלית. מצד אחד רוב יצירותיו מאופיינות בקלילות, ואולי אף שטחיות מסוימת. (למעשה רוב היצירות בתקופה הקלאסית מאופיינות בשטחיות מה, הסיבה לכך, כי ההתייחסות הייתה, יותר לסדר הצלילים, ובפרט, להרמוניה). בדומה לבאך, מוצרט לא יצר במוצהר יצירות השונות מהמקובל או יוצרות מהפכות גלויות כווגנר, למשל, או בטהובן ביצירותיו המאוחרות. אך בתוך המסגרת הקיימת, מתחת לפני השטח, מוצרט הניח יסודות חדשניים. מחקר מוזיקלי אחד, טוען, שיש ביצירותיו המאוחרות של מוצרט, אף יסודות ג'אזיים.
למעשה, מוצרט לקח השפעות ומוטיבים, מכל סגנונות המוזיקה שהיו אז, כולל מוטיבים טורקיים, והכניס הכל לתוך יצירותיו, תוך שמירה על קו נקי ובהיר ביצירותיו. יש המזהים כמה מיצירותיו של מוצרט כשייכים לסגנון שהיה אז הגאלאנט.
מוצרט למעשה, היה המוזיקאי הראשון שהיה לעצמאי, ואף הרוויח די יפה מיצירותיו. (היו שנים שמוצרט הרוויח סכום השווה למאה אלף דולר של אז). אמנם, היה זה רק לאחר שהקיסר יוזף השני, הסיר מגבלות, במסגרת הרפורמות שהוא עשה. ומה עוד שלמוצרט לא הייתה ברירה, הציבור בוינה פחות אהב את יצירותיו. גם מזגו הגס לא עזר לו להשיג משרה נכבדה. אך מוצרט היה הראשון, שמכר כרטיסים לחבריו ותלמידיו, וביצע לפניהם יצירות שהלחין מיוחד לקונצרטים אלו. בוינה, לא תמיד הבינו וקיבלו את המוזיקה של מוצרט, אך בפראג, המוזיקה של מוצרט תמיד זכתה להערצה וכבוד רב, מוצרט קרא לתושבי פראג, פראגאים שלי. ואף הקדיש להם את סימפוניית פראג הידועה.
נדמה שאין עוד מוזיקאי, שכל כך הרבה אגדות ומיתוסים נארגו סביבו, כמוצרט. אחת האגדות, שמוצרט מת בעוני. ולא היא, מוצרט הרוויח יפה מאוד, אך אורח חייו היה בזבזני מאוד, ולכן הכנסתו, על אף שהייתה גבוהה, לא תמיד הספיקה לכסות את הוצאותיו. מוצרט גם לא היה חולני לפני מותו. מסמכים מוכיחים שבריאותו הייתה מצוינת, ולמעשה, מותו בגיל כל כך צעיר, מהווה תעלומה. יש הטוענים שהוא הורעל בכספית. על ידי מי? השם החם ביותר הוא של סליארי, הקפלימייסטר בחצר הקיסר, משרה עליה התמודד גם מוצרט. המצדדים בשם זה, טוענים שסליארי קינא נואשות במוצרט ואף פעל נגדו. כיום אנו יודעים את האמת, שאם הייתה קנאה, הייתה זאת מצד מוצרט לסליארי, שהיה מוזיקאי אהוב על הקיסר ועל הקהל בוינה. ידוע היום שהם חיו בידידות, ואף סליארי היה מהבודדים שליוו את ארונו של מוצרט. טענה נוספת טוענת שמוצרט הורעל על ידי בעל קנאי. אולם מחקר הולנדי עדכני מ2006, מוכיח שמוצרט מת מחיידק על, שהסתובב אז בוינה, ומקורו בבית החולים הצבאי. מה שבטוח שמוצרט נקבר בקבר משותף, ומיקומו נשכח.
'אפקט מוצרט', כך מכונה, הרעיון לפיו המוזיקה של מוצרט משפרת יכולות קוגניטיביות ולמידה. מונח זה נוצר לאחר מחקר, שבדק 3 קבוצות סטודנטים, כשלאחת השמיעו יצירות של מוצרט. הקבוצה שהקשיבה למוצרט, הגיעה להישגים הגדולים מבין 3 הקבוצות. מונח זה יצר תעשיה שלמה של מוזיקה של מוצרט, אפילו לתינוקות. כיום מחקרים נוספים ומעמיקים יותר, הוכיחו שאין ממש באמונה הזאת.
אין ספק שאם מוצרט היה חי היום הוא היה מינימום מיליונר. ב2006שווי התעשייה סביב מוצרט, היה כ5 מיליארד דולר.
מוצרט היה רלוונטי אז, וגם היום.
זהו קצרמאמר על מוצרט. אני מקווה לכתוב עוד שני מאמרים נוספים, מורחבים יותר. 1 על תולדות חייו ו2 על יצירתו ויצירותיו.
זהו קצרמאמר על מוצרט. אני מקווה לכתוב עוד שני מאמרים נוספים, מורחבים יותר. 1 על תולדות חייו ו2 על יצירתו ויצירותיו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה