מאת: עדי נתנאלי
מוסיקאי יוצר. אולפני סינטי מיוזיק.
המוזיקאי עדי נתנאלי (צילום: נתן ויזל) |
בבניית מקצבים ישנם כמה שלבים חשובים שיש לתת עליהם את הדעת.
השלב שלפני, ידיעת הספירות ושמות המקצבים לדוגמת 4/4 6/8 3/4 וכו׳.. וכן התאוריה של הכלים. זאת אומרת, לדעת איך כל כלי מנגן במציאות, ואיך להמירו לנגינה על גבי הקלידים.אינו דומה הפסנתר שמנגנים עליו בשתי ידיים ו10 אצבעות שבאופן תאורטי אפשר לנגן בו 20 צלילים יחד, לקלרינט המוציא צליל בודד, ושניהם יחד אינם דומים לנגינה על גיטרה.
צריך לדעת גם כמה יסודות בתאוריית המוזיקה. איך האקורד בנוי, כדי שנדע מתי לעשות אקורד שלם ומתי נפרק אותו, ומתי אפשר לברוח מעט מהאקורד ולאלתר מעט לדוגמא בגיטרה בס.
צריך לדעת גם את היסודות הבסיסיים בסאונדים והכלים בהם משתמשים כדי שהמקצב הסופי ישמע כמו תזמורת אמיתית בלייב.
השלב הראשון, הוא של בניית המקצב עצמו, והוא, בניית התופים. בייסטרם סנר הייט מצלתיים וכו'. יש לשים לב שאנחנו בונים את התופים כמו בלייב. למשל לא נבנה באותו הביט, בייסטרם הייט ומצלתיים וסנר, או הייט פתוח והייט סגור יחד.
השלב השני, בניית הבאס. בניית הבאס הבסיסית תהיה צמודה לבייסטרם, ומשם אפשר להרחיב לכיוונים נוספים.
יש לזכור שהבאס הוא היסוד והבסיס לאקורדים.
השלב השלישי, פסנתר. זהו השלב שהמקצב מתחיל לקבל צורה של תופים באס ואקורד ממשי הניתן להפרידו בין מינור למז׳ור
השלב הרביעי, הוא, השלב שבו נוסיף את שאר הכלים כדוגמת גיטרות, פדים וסינטים שונים והרעיון מגובש למקצב שלם.
השלב החמישי והאחרון, והוא לא פחות חשוב בעצם החשוב ביותר מהשלבים הקודמים, הוא שלב המיקס. בשלב זה נכוון את הבאלנס בין הכלים ורמת איקולייזר מדוייקת לכל כלי וכמובן חלוקת הערוצים לצדדים כדי לייצר רמת סטריאו מושלמת.
ועוד פרטים לפי העניין והטעם. כמובן שיש לזכור שבסופו של מקצב, המקצב אמור להישמע כמו תזמורת בלייב.
חלקי המקצב.
המקצב אמור להיות מחולק לכמה חלקים. פתיחה וסיום, מעברים ו 4 וריציות, כשהאופציה הראשונה היא בדרך כלל לבית הראשון, השניה לבית השני והשלישית לפזמונים והרביעית היא מה שנקרא ״פול דרייב״ שבה מבטאים את הכח המלא של השיר שבדרך כלל מתרחש בפזמון האחרון.
אני מעונין לדעת איך בונים על אורגן פי אס אר 970 את המקצבים
השבמחק