יום רביעי, 8 בנובמבר 2017

מאסטרו - קאפלמייסטר/קונצרטמייסטר

מאת: ישראל שטרן

מורה למוזיקה. קלידן. 


לאור הוויכוח והדיון שהתפתח בזמן האחרון, סביב התואר מאסטרו, הלכתי לבדוק במקורות המקצועיים מה משמעות השם, ולמי התואר ניתן או ראוי.


השם מאסטרו, הוא באיטלקית, ומשמעותו: מורה או מורה רוחני. לראשונה נתקלתי בשם הזה בספרות המקצועית, ברומא במאה ה16, בתקופת הרנסנס. התואר המלא היה: מאסטרו די קפלה. ומשמעותו: מנצח ומדריך המקהלה הווקאלית של קפלה.. .
בתקופה ההיא, השליטה המרכזית על המוזיקה, עדיין הייתה בעיקר בידי הכנסיה ובשירותה. ושם התואר הזה באיטלקית, הוא אחד עשרות מונחים מוזיקליים שבאו מהשפה האיטלקית. הסיבה, השליטה המרכזית של הכנסייה שכידוע מרכזה בוותיקן, ברומא.
השם המקביל בגרמנית היה, Kapellmeister תרגום: קאפלמייסטר. 
שם נוסף היה מקובל והוא: קונצרטמייסטר. ומשמעותו הייתה: המנהל המוזיקלי האחראי על כל התזמורת. תואר זה היה בעיקר, אצל האצילים והמלכים. מחזיק תואר זה בעצם היה אחראי על כל עניני המוזיקה בחצר האציל. זה היה תואר נכסף ונחשק בקרב המוזיקאים, וכמובן זכו בו, ובמשרה, רק המוזיקאים הגדולים. 
בתקופה הקלסית, אז עבר כובד המשקל והשליטה על המוזיקה, לחצרות האצולה, תפקיד זה היה בעל משקל רציני בקריירה של מוזיקאי. 
בין המוזיקאים הגדולים שהיו קאפלמייסטר אפשר למצוא את, היידן, יוהן סבסטיאן באך., ובנו פיליפ. מוצרט לא זכה למשרה הזאת רשמית אלא שימש כמלחין הלשכה בחצר קיסר אוסטריה. אם כי במובנים רבים הוא תפקד כקאפלמייסטר, וזכה לתואר הזה כתואר כבוד.
לקראת סוף התקופה הקלאסית, המוזיקאים החלו להיות עצמאיים. הבולט והמרכזי שבהם היה, בהטובן. בתקופה ההיא, החל כובד המשקל לעבור מחצרות האצילים, למעמד הביניים והסוחרים העשירים. כתוצאה מכך התפקיד קאפלמייסטר או מאסטרו, איבד מעט מזוהרו, ותפקיד זה נהיה נחלת המנהל המוזיקלי של התזמורת או בית האופרה. הקאפלמייסטר נהיו יותר קוצרטמייסטר. כלומר, האחראי על התזמורת. 
התפקיד המרכזי של המאסטרו – קאפלמייסטר/קונצרטמייסטר, היה ניצוח על התזמורת או המקהלה, וכלל גם הלחנה תזמור ואימון התזמורת והמקהלה.
לא כל מנצח על תזמורת זכה, בתקופה הרומנטית ואחריה עד תחילת אמצע המאה ה20 בתואר. בדרך כלל זכו בו גדולי המנצחים והמוזיקאים. 
בתחילת אמצע המאה20, התואר מאסטרו עבר למנצחים, והתואר קונצרטמייסטר עבר לכנר הראשי או הנגן הראשי, והתבצעה חלוקת תפקידים. המנצח התמקד יותר באימון כללי של התזמורת ובנתינת הוראות כלליות, והנגן הראשי, בדרך כלל, הכנר הראשי, מופקד על הפיכת ההוראות לברות ביצוע. לדוגמא: הכנר הראשי יהיה זה שייתן את ההוראה האם לנגן תו מסוים במיתר זה או אחר.   הקונצרטמייסטר אחראי גם על המשמעת בתזמורת ולעיתים על אימון התזמורת בחזרות.
בשנות האלפיים, התואר מאסטרו החל לעבור לא רק למנצחים דגולים, אלא לעיתים גם למנצחים מוכשרים וצעירים או זמרים אהובים וכדומה. והחל וויכוח עמוק בין המוזיקאים השונים. המחנה השמרני יותר, מבקש לשמור על קדושת התואר, בטענה, שיש לשמר על התוארכדי להבדיל בין מוזיקאים ותיקים ומקצוענים לבין מוזיקאים צעירים. לעומת זאת המחנה הפחות שמרני דוגל, שתואר זה מתאים לכל מי שהציבור אוהב ומעריך, כמו שכל המוזיקה השתנתה והיום הכוח בידי הציבור. יש לציין שבמחנה הפחות שמרני, נמצאים בעיקר הצעירים ואנשי יחסי הציבור והאמרגנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה