מאת: ישראל שטרן
בואו ונצלול מעט לתוך עולם התאוריה המעשית. אני לא יכנס עכשיו, לכל השאלות והדיונים הרבים שיש. אני יתמקד
בחלק המעשי, וגם בו את העיקרים.
בואו נדבר היום על סולמות. מה זה בכלל?
כבר כתבתי, שיש אין ספור צלילים בעולם, באין ספור תדרים. בני האדם שומעים בממוצע מ20Hz ועד
20KHz. כלי הנגינה המקובלים, מסוגלים ליצר צלילים בטווח פחות מזה. אבל עדיין זה נותן טווח דינמי של
מאות צלילים עוקבים זה אחר זה. כדי ליצור סדר והיגיון בטווח הצלילים, נקבע סדר הגיוני מסוים שלפיו
תתנהל המוזיקה. (זה לא שישבה מועצת מוזיקאים והחליטה, זה יתפתח במשך כ2300 שנה מהפילוסופים
היוונים הרומאים, ומסדרי הכנסיות השונים, דרך המוזיקאים הגדולים בתקופת הראנסס, שאז זה עבר
לאקדמיה).
הסדר שנקבע, מתבסס על 8 צלילים מתוך סך הצלילים הקיימים, והחלוקה הפנימית של המרווחים בין צליל
אחד לצליל העוקב אחריו, בעלי שם יסוד שונים. בין צליל גבוה יותר ובין צליל נמוך יותר. זהו הסולם המוזיקלי.
עוד נקבע, וכאן אני מתייחס למה שמכונה, המוזיקה המערבית, שההבדל בין צליל לצליל יהיה במרווח
הסקונדה, הן הגדולה, שזה טון, והן הקטנה, שזה חצי טון. זהו המרווח הקטן והבסיסי. (על נושא המרווחים
נפרט בכתבה אחרת).
עוד נקבע, שבכל סולם יהיו 5 סקונדות גדולות, כלומר, טון. ושני סקונדות קטנות, כלומר, חצי טון. ומהות
הסולם תהיה הסדרה, היכן נמקם את הסקונדות הקטנות.
מסיבות היסטוריות, נתקבלו שני סולמות שימושיים, המז'ור והמינור. בסולם המז'ור, בין הצלילים 3-4 ו7-8
יהיה סקונדה קטנה. ובסולם המינור, בין הצלילים 2-3 ו5-6 יהיה סקונדה קטנה, כלומר, חצי טון. שאר
המרווחים יהיו סקונדה גדולה, טון שלם.
כשנרשום את שבעת שמות היסוד של הצלילים, דו רה מי פה סול לה סי דו, בצורה הבסיסית, זה יהיה בעצם
סולם דו מז'ור. ולכן בין השמות מי -פה סי -דו יהיו סקונדות קטנות. לפי הרעיון הזה סודרו הקלידים הלבנים
בפסנתר ודומיו. ולכן כדי לאפשר נגינה רצופה של כל סולם מכל צליל, נוספו הקלידים השחורים כך שבעצם
בטווח האוקטבה ישנם 12 חצאי טונים, או 12 צלילים.
שאר כלי הנגינה מסודרים כל אחד לפי צורתו הייחודית, לפי הכלל המנחה הזה.
ולא לחינם כתבתי 12 צלילים. הסולמות מז'ור ומינור, נקראים סולמות דיאטונים. זאת אומרת, סולמות שהצלילים שבהם בעלי שם יסוד שונה ועוקבים זה אחר זה. וישנו הסולם הכרומטי, הוא סולם 12 הצלילים. שהוא
יהיה מורכב רק מסקונדות קטנות. חצאי טונים. דו דו דיאז רה רה דיאז וכו.
ישנם כמובן סולמות נוספים, כמו הסולם הפאנטטוני, המורכב מ5 צלילים בלבד (לדוגמא: נגינה על הקלידים
השחורים בלבד) או סולם הטונים השלמים, בו ננגן רק סקונדות גדולות. ישנם עוד סולמות עתיקים הנקראים
מודוסים. הישנות ישנם מודוסים הנקראים נוסח מסיני.
במוזיקה המזרחית, ישנה חלוקה לפחות מחצי טון, לרבע טון. הסובלנות המזרחיים, נקראים מקאמים.
וישנם עוד חלוקות, ולא כאן המקום לפרטם.
ועוד כמה נקודות חשובות. לכולם המינור יש עוד שני צורות ייחודיות, מינור הרמוני שבו מרכיבים את הצליל
השביעי ונוצר מרווח של טון וחצי. וישנו גם מינור מלודי.
אפשר להתחיל כל סולם מכל צליל. לדוגמה: דו מז'ור דו מינור רה מז'ור מי מינור, כמובן שנצטרך לשחק
לפעמים ולהגביה או להנמיך צלילים מסוימים. לדוגמה, בסולם רה מינור נצטרך להנמיך את הסי בחצי טון,
והוא יהיה סי במול. או בסולם סול מזור, נצטרך להגביה את פה לפה דיאז, הגבהה של חצי טון.
ישנם סולמות מקבילים, כמו דו מז'ור ולה מינור, מנגנים אותם רק על הקלידים הלבנים. או רה מינור ופה
מז'ור, בשניים ננמיך את הסי לסי במול.
אני חייב להדגיש, שהמידע בכתבה זו הינו מינימלי ולא מקיף כלל את נושא הסולמות.
במאגר הכתבות בבלוג תמצאו כתבה נוספת ומורחבת יותר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה