מאת: יהודה גרובייס.
האם המוזיקה החסידית מדרדרת? או האם זה לגיטימי לקחת רעיונות מוזיקליים ממקורות לא יהודיים או תורניים?
בימים האחרונים הנושא שוב עלה לכותרות, בגלל הערות של כמה "צדקנים" על הקליפ של ליפא שמלצר (קליפ ושיר ומעולים לדעתי).
מוזיקה לא מקבלת טומאה, כך פסק רבינו משה פיינשטיין זצ"ל, באגרות משה.
האדמו"ר הראשון מקאליב רבי אייזיק זצ"ל, "גייר" את שיר הרועה המפורסם, ואת "סולו קוקוש" ועוד הרבה שירים.
בחב"ד אימצו את מארש הניצחון של נפוליון ועוד.
ישנם הרבה קטעים מניגוני מודיזץ וגור ש"גנובים" או בהשראת מוזיקה של מוצרט ועוד
חלק ניכר מנגוני מירון הם ערבים צ'רקסים וטורקיים.
והרשימה ארוכה.
בשיר החדש של ליפא (רבי נחמן בן פיגא), יצא קיצפם של "המעוררים", בעיקר על המקצב,
כל מי שמכיר את הנגנים הכי חסידיים (בסגנון "מאיר אדלר" הגדול ודומיו {כן,כן יש עדר חקיינים שמנסים לנגן בדיוק כמוהו, ואפילו שימוש באורגנים זהים, תוך העתקת המקצבים שלו שהופצו בגניבה})
גם הם, בקטעי השיא משלבים מקצבי דאנס וטכנו, אפילו בחתונה של בעלזא בשבוע שעבר,
נכון שעדין לא משלבים מקצבים של רימיקס וDJ'S, (כמו בקליפ האחרון של ליפא).
וזה רק בגלל שהאורגנים שלהם עדיין לא עודכנו (X1 ודומיו, וגם אלו שהתחדשו לקורג X3 או TAYROS 5 ועוד, עדיין מחקים את הקטרון x1 המיתולוגי).
ולא ראיתי מי שיוצא נגדם, בשצף קצף. ומוציא 'איסור' על שמיעת השירים שלהם, או ריקוד לציללם. ההיפך, זה מקובל בכל החתונות החסידיות.
אם "חדש אסור מהתורה", והחליטו שאיסור אכילת חיטים מתאים גם לשמיעת מקצבים, אשמח לדעת מאיזה שנה נחשב חדש? (דיסקו של שנות ה80?, דאנס וטכנו של שנות ה90? שאותם כולם כבר התירו בריקודם).
ומתי זה הופך להיות כשר? רק כשזה הופך להיות מכוער?
אז בבקשה, תפסיקו להתייפיף!
ותהיו אמיתיים עם עצמכם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה