יום חמישי, 1 בספטמבר 2016

סולמות מורחב

מאמר מורחב ומפורט על נושא הסולמות.

המאמר ארוך מדאי מכדי להציג אותו כאן. אורכו כ6 דפים בוורד. לכן העליתי אותו לגוגל דרייב של הפרוייקט. ואתם מוזמנים להוריד ולקרוא בזמנכם הפנוי כאן.

להלן טעימה מהמאמר:

ב. הקלידים הלבנים, כפי שכבר הבנתם, מסודרים לפי הסולם דו מז'ור, או לה מינור. אך מה קורה שאני רוצה לבצע סולם אחר לדוגמא סול מז׳ור או מי מינור? ובכן, זו הסיבה שיש את הקלידים השחורים. בשלב זה נאמר, שבמז׳ור אני משתמש בדיאז לעלות חצי טון ובמינור אני משתמש בבמול להנמיך חצי טון. ולפניכם כללים איך נבנה סולמות בצורה נכונה ומדוייקת.
1, החליטו על סולם, מז׳ור או מינור. 2, החליטו על הצליל היסודי (הראשון) של הסולם.
לדוגמא: מז'ור. סול.
3, רשמו מהצליל הראשון את שבעת צלילי היסוד זה אחר זה עד הצליל הראשון (רק גבוה יותר). לדוגמא: סול לה סי דו רה מי פה סול.
4, רשמו לפי הנוסחא היכן ממוקמות הסקונדות הקטנות )חצאי הטונים(
לדוגמא: סול לה סי / דו רה מי פה / סול ( / מסמל כאן את מיקום הסקונדות הקטנות).
5, בדקו על המקלדת האם הנוסחא מדוייקת?

לדוגמא: בסולם סול מז׳ור הסקונדה הקטנה השניה צריכה להיות בין פה לסול. אם
נבדוק במקלדת, נראה שיש סקונדה קטנה בין מי לפה ובין פה לסול יש סקונדה גדולה. וזה לא הנוסחא. אם כן, עד התו מי, הכל לפי הנוסחא, הבעיה בתו פה, שבין מי לפה צריך להיות

סקונדה גדולה, ובין פה לסול צריך להיות סקונדה קטנה. מה הפיתרון..
6. היה וראיתם שבנגינה על המקלדת יש לי בעיה עם הנוסחא, אזי במז׳ור (כרגע), נצטרך לראות היכן אנחנו צריכים לעלות לקלידים השחורים, בעצם לעלות את הצלילים הבעייתיים בדיאז. ובמינור נצטרך )כרגע( להנמיך לקלידים השחורים, ז,א, להשתמש בבמול.

לדוגמא: בסעיף 5 ראינו שהבעיה בסולם סול מז׳ור היא בתו פה. הפיתרון, אנו מעלים
את התו פה, בחצי טון. בדיאז, והופכים את הפה לפה דיאז. בדקו ותראו שעכשיו בין מי לפה יש סקונדה גדולה ובין פה לסול יש סקונדה קטנה כנדרש. וזה הסולם: סול לה סי דו רה מי פה# סול. 7. אם הכללים האלה נסו לבנות סולמות שונים במז׳ור ומינור. שימו לב: צריך שיהיו או דיאזים או במולים, אם יוצא לכם גם וגם, כתבתם לא נכון. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה