יום שני, 29 באוגוסט 2016

שמולי אונגר - הקול המנצח במוסיקה החסידית

מאת:  יוחנן בלייך

אם אתם סוברים שאין כמו המוסיקה של פעם, שהיום הכל רדוד ואי אפשר כבר למצוא רגש טהור, אתם מוזמנים לרכוש את האלבום החדש והמושקע של שמולי אונגר, הזמר הצעיר והמוכשר מארה"ב אשר קולו המיוחד ושירתו הכובשת מעטרים את המוסיקה החסידית של השנים האחרונות. 
אונגר, אשר עד היום כבש את אולמי החתונות בארה"ב בעזרת קולו הערב והאנרגיה הנדירה שלו, מוגש כעת בהפקת נפתלי משה שניצלער באלבום חדש, מוששששקעעעע וגדוש בחומר איכותי. לתוצאה זו שותפים גדולי המוסיקאים, המלחינים והמעבדים במוסיקה החסידית: לחנים של משה לאופר ופינקי וועבר, עיבודים קוליים של הרשל בריסק ויואלי דיקמן, תזמורת מורחבת ומיקס מעולה. 
קולו של שמולי הוא ייחודי, ומכך לא ניתן להתעלם: קול עשיר, צלול, עם שילוב יפהפה בין מלא לבין דק. בקיצור - חוויה לאוזן. השליטה הגבוהה של שמולי בקולו היא מן הנדירות במוסיקה החסידית כפי שאנו מכירים אותה כיום. 
האלבום, שניתן להשיג אותו בארבע עטיפות שונות בארבעה צבעים - גימיק נחמד, מכיל עשרה שירים ממגוון הז'אנרים: 
א. אמת - דאנס מעולה: ללחן ולעיבוד האלקטרוני הקליטים אחראי המפיק נפתלי משה שניצלער. העיבוד הקולי הופקד בידי מוישי קראוס אשר יצירותיו המרשימות מוכרות לנו ממקהלת הילדים אידיש נחת. המילים מתפילת שחרית. עתיד להפוך ללהיט חתונות... 
ב. לולא - יצירה ייחודית מבית משה לאופר שהלחין ועיבד ברוב חן. המילים המחזקות מוכרות לנו מחודש אלול הקרב ובא. עיבוד קומזיצי יפהפה, עיבוד קולי: יואלי דיקמן. כמה תמימות ורגש יהודי יש כאן, ושמולי נשמע במיטבו. 

ג. אני הולך: השיר הזה ייחודי בכל קנה מידה; המילים, הלחן, העיבוד והביצוע. פינקי וועבר הלחין יצירה זו על הליכה לבית הכנסת, בלחן המורכב מכמה בתים ואף מעבר בין סולמות; משה לאופר עיבד בטוב-טעם ושילב בין מהיר לבין איטי; יואלי דיקמן מרשים כהרגלו בעיבוד קולי יפהפה. תלכו על זה...
ד. אשר בחר: ברכות התורה בוואלס מרגש שנכתב ע"י פינקי וועבר המלחין החסידי השורשי. משה לאופר בעיבוד רגוע ועשיר ומקהלה בניצוח הרשל בריסק. בחירה מעולה!
ה. עוד יישמע: יצירה זו ייתכן וחלקכם מכירים: הוא שוחרר לפני זמן-מה כסנונית ראשונה  מתוך האלבום. הלחן והעיבוד של משה לאופר מיודענו, אשר סחף אותנו לאווירת חתונה יהודית אמיתית. העיבוד - רוק חסידי פופולארי - זוכה לפתיח איטי ומתוזמר היטב, שמולי מתחיל עם מעין קטע חזנות שבו הוא מפגין את כישוריו הוואקליים וממשיך עם האנרגיה הפורצת מתוכו בביצוע יפהפה, עמוק ומקפיץ. להיט חתונות נוסף... 
ו. רחמנא - עוד לחן יפהפה של פינקי וועבר - בלדה מרגשת עם עיבוד מלא של משה לאופר. קולות: המקהלה הטרייה "בעלי המנגנים" בעיבוד מוישי רוט. המילים מתוך הסליחות. 
ז. אתה הראת - דאנס חדשני ומרקיד בעיבוד נפתלי משה שניצלער ומשה גרף. קולות: מוישי קראוס ואלי לישינסקי המשמש אף בתפקיד הממקסס של האלבום. 
ח. מה יתרון - המילים העתיקות האלו זוכות כעת לפרשנות חדשה: הלחן המעניין שייך למוסיקאי בריו חקשור כאשר הוצמד אליו עיבוד נדיר ביופיו של משה לאופר. המקהלות פרי עיבודו של יואלי דיקמן. מומלץ! זהו ללא ספק אחד הביצועים המרשימים ששמענו בתקופה האחרונה, ממש ללקק את האצבעות...
ט. יתן לך - שיר כייפי, עיבוד בסגנון קאנטרי עליז ומלא חיות שנכתב ע"י המפיק שניצלער. הלחן נכתב ע"י יוסי ה. כאשר שמולי מוסיף מקולו כמקהלת רקע. 
י. ס'בענקט - שיר כיסופין באידיש חותם את האלבום. בשיר שמילותיו נכתבו ע"י וועלוול פרידמן, מתואר הסיפור החסידי על הכפרי שלא הבין למה הרבי עורך תיקון חצות - הרי כרגע טוב לנו, ומי יודע מה יהיה כשמשיח יבוא? מה יהיה עם הצאן והבקר? בשיר יש פזמון שהושר ע"י יהודים במלחמת העולם השנייה. על הלחן המרגש והעיבוד הנהדר הופקד משה לאופר ואת המקהלות סידר הערשל בריסק. השיר מעביר בנאמנות טעם יהודי של ימים עברו. 
לסיכום, מבחינה קולית האלבום נפלא: שמולי נשמע כאן מרענן, אנרגטי וצלול מתמיד. העיבודים אמנם לא מרעישים במיוחד אך מלאים ומושקעים, כאשר מן הסתם הכוונה היתה שלא לגנוב את ההצגה הוואקלית. בכל אופן האלבום מציג רף גבוה מבחינת השקעה בלחנים ובעיבודים. 
יש כאן כמה נקודות מעניינות למתבוננים: אין כאן לחנים של יוסי גרין (זה תמיד הדבר הראשון שמבחינים בו...), יואלי דיקמן לא עיבד כאן מוסיקלית - רק וואקלית, והאלבום בכללותו פונה לציבור הישיבתי (פחות מאשר לציבור החסידי) בכל הפרמטרים. 
אין ספק ששירי האלבום עתידים ללוות אותנו ולהתנגן באוזנינו זמן רב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה