יום שישי, 5 בפברואר 2016

סאונד


 מאת: ישראל שטרן 

לפני שאני מתחיל, אני חייב לציין שניסיוני העיקרי הוא סאונד באולפן, או מדוייק יותר עריכת סאונד בקיובייס. אבל ישנם מספר כללים שהם כללי ברזל, והם נכונים לכל סאונד שהוא.
מה זה המושג סאונד? סאונד מתייחס לכל מה שקשור בטיפול במעטפת הצליל או הצלילים. ויש שני פרמטרים מרכזיים. יש את הטיפול בצליל עצמו, כלומר כלים המשנים את המעטפת עצמה, כמו אקולייזר או קומפרסור. ויש טיפול הנוסף על מעטפת הצליל, אלו האפקטים כמו ריוורב ודיליי.
בדרך כלל, הסיגנל (הצליל או האות החשמלי שלו) יוצא ממקור מסויים כמו האורגן על הבמה, משם הוא עובר למיקסר, מערבל בעברית תקינה. במיקסר הסיגנל עובר בין הערוצים השונים והיחידות השונות, משם לרמקולים (יש והסיגנל יעבור גם דרך קדם מגבר או מגבר) ומשם לאוזניים שלנו. למעשה, בעת שהסיגנל עובר בדרך כלל ביחידת האקולייזר במיקסר, אנו יכולים לשנות את הסיגנל ולהתאימו למה שאנחנו רוצים שישמע. למעשה, ברוב ההגברות כיום משתמשים גם בסוג מסויים של אקולייזר הנקרא אקולייזר גרפי והוא מיועד לתיקוני סאונד במקומות בעייתיים, עם אקוסטיקה בעייתית. משחק נכון עם האקולייזרים הפשוטים הנמצאים כמעט בכל מערכת הגברה יכול לתת סאונד טוב איכותי ונקי.
הבה ונכיר בקצה המזלג את תחומי התדרים השונים. התדרים עד בערך 50Hz הם הסאב. הנמוכים ביותר. בדרך כלל תדרים אלו אינם נשמעים, ויש צורך ברמקולים מיוחדים כדי לשומעם היטב. אבל גם אם אינם נשמעים, הם משפיעים השפעה מכרעת על כל הסאונד. תדרי הסאב, גורמים לכל הסאונד כולו להישמע מרוח וערפילי. הסיבה לכך, שהם התדרים הנמוכים ביותר, והם כבדים ואיטיים מאוד, הם חזקים יותר מכל התדרים האחרים. שימו יד על רמקול הבאס באולם, בייחוד אם הוא סאב, ותרגישו מיד את משב האוויר היוצא כאילו זה מאוורר רב עוצמה. התדרים העל הסאב, הם תדרי הבאס או ה׳לו׳ Low. תדרים אלו יהיו בערך מ50Hz 40 ועד 100Hz בערך. מעליהם יש את התדרים הבינוניים, המיד. טווח תדרים אלו הוא רחב מאוד. מלו מיד באיזור ה 100Hz עובר במיד עצמו, סביבות ה500 1kHz וכלה בהיי מיד סביבות ה10kHz. התדרים הגבוהים נקראים היי. והם בדרך כלל עד 20kHz, הטווח הממוצע של אוזן ממוצעת. (אם כי ראיתי סאונדמן מקצועי שהצליח לשמוע גם 27kHz).
אני יוצא מנקודת הנחה שסאונד באירועים הוא לפחות, קרוב למיקס באולפן, לכל הפחות ישנם כמה כללים הדומים ביניהם. כלל אחד ובסיסי מאוד, מה שלא שומעים, שלא יהיה. זאת אומרת, את הסאב, לדוגמא, אף אחד לא שומע, אך מצד שני הוא מורח את כל הסאונד, אז באקולייזר, קל יותר יהיה לטפל בזה בגרפי, נוריד לגמרי את התדרים האלה. כלומר התדרים עד 40 או 50Hz אין שום סיבה שהסיגנל שלהם יהיה, אז נחתוך לגמרי. פעולה פשוטה זו כבר תשפיע משמעותית על איכות הסאונד. כמו כן, נוכל לחתוך בצלילים הגבוהים, רוב בני האדם לא שומעים מעל 16-17kHz אז מה הטעם לתת לזה להיות? מה גם שזה גורם לכל הסאונד להישמע חריף, אבל כאן יש להוריד ברשימת לב שלא נפגע בהייט למשל, או במתכתיות של הפריטה על הגיטרה. בתדרים הבינוניים, נעדיף לא לחתוך לגמרי אבל להוריד תדרים מסויימים המפריעים וגורמים שהסאונד ישמע בוצי מדאי. 

כלל שני, כשהמערכת סטריאו, מה שיש בדרך כלל, אפשר לפזר את צלילי הכלים השונים במרחב הסטריאו. את התופים והבאס והזמר או כלי הנגינה המרכזי נשאיר במרכז, אפשר להזיז מעט ימין או שמאל אבל בשימת לב, את שאר הכלים לפי השמיעה לתת להם להיות בשמאל או בימין, הכל כמובן בצורה מושכלת ונכונה. כמובן שכלים מסויימים נגביר ואחרים ננמיך בהתאם לצורך.
מיקום הרמקולים הוא אחד הנקודות הקריטיות. הרמקולים זורקים את הסיגנל ישר. כאן תלוי הרבה כמה רמקולים יש ומה עוצמתם. בדרך כלל יש מספר רמקולים ליד הבמה, אותם יש לשים בצידי הבמה ממש, לא בצידי הבמה לפני הבמה אלא ממש בצידי הבמה, מעט מרוחקים מהבמה, (כמה עשרות ס״מ לפי המקום) והם ימוקמו ישרים לכיוון רחבת הריקודים. זה באולם חתונות קלאסי. באולם קטן, נעדיף לשים את הרמקולים בצידי האולם כשפניהם מעט למרכז האולם. באולם חתונות כשיש עוד רמקול לפיזור, בדרך כלל עוד אחד, נניח את הרמקול בסוף האולם כשפניו, כלפי מרכז האולם. כמובן שאלה כללים שמשתנים לפי צורת האולם והזוויות, אך אלה כללים שבדרך כלל יתנו מענה נכון ואיכותי לפיזור נכון של הצלילים. בכל אופן, עדיף פשוט להסתובב באולם לפני האירוע ולהקשיב אם יש מקומות שקטים יותר או רועשים יותר, ולמקם את הרמקולים בהתאם. מה שבטוח, לא לשים את הרמקולים רק איפה שנוח ונראה מתאים ונכון, אלא היכן שזה נשמע נכון.
כלל נוסף, אין צורך שכל כפתורי העוצמה, הגיין, יהיו במלוא עוצמתם! עדיף שכפתורי העוצמה ברמקולים (אם יש) לא יהיו על המקסימום אלא על כשלושת רבעי העוצמה שלהם, גם הפיידר של ערוץ המאסטר במיקסר לא חייב להיות בכל העוצמה.
עוד נקודה, שימו לב, שכלים מסויימים לא התנגשו זה בזה ואז אחד לא ישמע. בדרך כלל זה קורה עם הבייסטרם והבאס. במקרה הזה, למשל, אין צורך לתת לבאס יותר מ 100Hz ולבייסטרם או לתופים אין צורך לתת פחות מ 100Hz, כך שלכל כלי יהיה את מקומו. אפשר גם להזיז אחד ימינה והשני שמאלה.
עוד טיפ, בבדיקת הסאונד, אפשר להגביר באופן מכוון, באקולייזר הגרפי, תדר מסויים, בדרך כלל נתחיל מהראשון, נגביר מאוד, ונקשיב אם בתדר הזה יש את הבעיה המפריעה לסאונד הכללי, אם כן, ננמיך אותו משמעותית, או נוריד לגמרי לפי העניין. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה