יום שבת, 14 בינואר 2017

אמיר אליהו: הזמר המרגש - טור אישי

מאת: אמיר אליהו

פייטן, זמר לכל העדות.

אמיר אליהו מרגש

א.
דעתי בעניין המוזיקה, לפני הכל, לרגש. לדעת איפה לשים את הצליל הרגשי ואיפה לשמח. זמר ששר בחתונות ובר מצוות וכניסות לחופה הא״ב זה הרגש. זמר ללא רגש, זה יכול לעבוד אבל לא להשפיע על החבר שאותו גם צריך לרגש. צריך לעמוד ולפקוח עיניים מכול הכיוונים ולדעת ולבחון, לא רק לבחורים הצעירים שעושים שמח, ולפעמים עושים עליך רושם קצת של התנשאות, אלא גם לתת לאנשים השניים שיושבים ואוהבים את השירים, לדעת מה הם אוהבים. וזאת חנן אותי ה׳, לדעת גם מהמבוגרים את הכיף של המוזיקה, ז״א, לשיר להם בשלל שפות שהם בוחרים.

ב. הסאונד חייב להיות טוב, חם, ולא כואב. וזה תלוי בהמון סיבות. האולם שהוא לא גבוה, ולא רחוק מדאי, ושהכיוונים נשמרים במיקסר. אבל לפעמים קשה מאוד, הסאונד נבלע ונעלם בין כל המוזמנים, ובזה חייב סיעתא דשמיא. 
אגב, שאני עומד כחזן, גם שם נמצא הרגש האמיתי, ללא כלים וללא הגברה וללא מיקרופון. אתה והסאונד הפנימי שלך. פה צריך לדעת איך להביא את הרגש לאנשים.

לגבי הופעות בערבים, קשה מאוד להתרכז בשירה, ברגע שאנשים באים ואומרים לך באמצע השירה, תשיר את זה ואת זה ואת זה. אני מבין אותם, אבל צריך לדעת, ולא ללחוץ זמר או פייטן על במה.
לראות חתן וכלה/בר מצווה/וכל שמחה אחרת, לקבל מהם תודה רבה, שמחת אותי, ריגשת אותי, זה הנותן לי כח להמשיך לשיר ולשחרר. לדעת שהנה אחד נהנה מהשירה שלך וחוזר למקורות, זה עניין גדול וכיף שה׳ זיכה אותי לשמח ״ולרגש״. אני שוב אומר לרגש, כי זה90% מהאירוע. לשיר כמו קריוקי זה מזיק לי עד מאוד, חייב בשירה את העומק ולאו דווקא את הצעקה.

לפעמים אתה קולט על הבמה שני נערים שבודקים אותך ׳הא.. זה הוא לא שר.. את זה כן שר..׳ ממש בהבנה של בגרות. אבל דעתי הקטנה, לא כל שיר שיוצא, למחרת חייב לנגן אותו. נכון שזה כיף ועכשווי, אבל חברים, לאט לאט. היום הקצב גובר על השכל. תמיד כיף לחדש.

ג.
זמר/פייטן וכו׳ חייב לדעת סולמות וקצב. לשיר בסולם שמתאים לגרון שלך ולא לחנוק אף אחד. ראינו שאדם ששר בסולם לא סולם, ואז הוא נחנק, כי אין לו מנעד קולי.
קצב זה דבר בעייתי, ואם אין קצב לזמר, אז יש עצב לכולם, נשמע לא טוב ומעיק ומעיק על הלב.

ד.
שזה נושא כואב וכאוב, הסאונד. זה תלוי באיש הסאונד. הדבר הכי כואב שאיש הסאונד נוגע לך בסאונד, טענתם בדרך כלל, שהקול שלך גבוה יותר. אבל ברגע שהם משחקים לך בסאונד הקול שלך יכול לאבד תוך חמש דקות, והלך האירוע, זה בעיה קשה מאוד. עדיף לא לשחק לזמר בסאונד ולתת לו את הסאונד שהוא אוהב.

סיכום הדברים: המוטו שלי לרגש אנשים ולא לצעוק. להכניס את הרגש שלי לתוך הלב של אותו אחד, ולא משנה מה השיר. ובזה זיכה אותי ה׳, לעשות כך במשך שנים.




תגובה 1: