מאת: עמירן דביר
כשאדם בא לבנות להקה, יש מספר שלבים שיש לתת עליהם את הדעת.
1, בניית הרעיון המוסיקלי. וזה יכול להתרחש בכמה דרכים. 1, למצוא את הסגנון הייחודי לראש הלהקה. את האמירה המוזיקלית שיש רק לו. זה יכול להיות בנגינה עצמה בז'אנר המוזיקלי או אפילו בעוצמות הנגינה או ההגברה. 2, השראה. כל אדם זקוק להשראה כדי ליצור, וזה בסדר גמור לקבל השראה מאחרים, ואף להעתיק סגנון נגינה. אלא שבמשך הזמן עדיף שהעתקה תהיה רק השראה, כלומר, שהנגן או הלהקה תוסיף משלה, והסגנון שלה יהיה העיקר. אם הלהקה או הנגן יישארו רק בהעתקה הרי שהם בינוניים.
2, מציאת שאר חברי הלהקה. כמובן שכאן על ראש הלהקה להגדיר לעצמו, מה הוא רוצה בעצם. כמה נגנים איזה נגנים איזה סגנון. ההגדרות אינם חייבות להיות מתמטיות. אבל שהכיוון יהיה ברור. תהליך זה לוקח זמן. יש לקחת בחשבון שלא יהיו הרבה הופעות בשלב הראשון, ולכן הנגנים לא יכולים להתחייב רק ללהקה שנבנית, ויתכן שתהיה הופעה, ואחד הנגנים יהיה תפוס לאירוע אחר. את התהליך הזה אפשר לכנות סופרמרקט, כלומר, בשנים הראשונות ללהקה, הנגנים יתחלפו. ראש הלהקה ימצא עצמו יום אחד עם נגנים כאלה ויום אחד עם אחרים. אך, בתוך תהליך זה, מוצאים את הנגנים הרצויים. את הבסיס של הלהקה. ואפשר לגשת לשלב השלישי..
3, בניית הרעיון המשותף. כשיש את הבסיס ללהקה. אפשר לבנות את הרעיון המוזיקלי המשותף. רעיון מוזיקלי זה מבוסס בעצם על הרעיון המוזיקלי של ראש הלהקה, והוא נעשה על ידי הפריה הדדית של רעיונות מוזיקלים והשראה בין מרכיבי הלהקה.
4, איך בוחרים חברי להקה? דבר ראשון, צריך להקשיב. להקשיב לכמה שיותר נגנים. לשמוע את איכות הנגינה שלהם. את הרגישויות שהם מבטאים בנגינה. את האמירה המוזיקלית האישית. ובעיקר את האישיות. כמובן שזה תהליך, בדרך עוברים הרבה נגנים כאלה ואחרים. מנגנים עם נגנים, עד שמוצאים את הנגנים איתם יש כימייה וחיבור טוב. יש לזכור שעם הנגנים האלה אתם אמורים להופיע לאורך שנים.
5, היחסים בין חברי הלהקה. יש לתת דגש על יחסים טובים ותקינים. הנגינה בצוותא הרבה שעות, אם זה החזרות ואם זה ההופעות עצמם. להקות שיש בהם פירגון ויחסים תקינים גם המוסיקה שלהם תהיה טובה ומדויקת. התיאום המוזיקלי, יהיה מושלם. כמו כן, חשוב שלכל נגן יהיה מרחב משלו בנגינה. שלא יהיה מצב שנגן אחד יבלוט על חשבון הנגנים האחרים. כי להקה זה בעצם פסיפס עדין, כל נגן הוא חלק בלתי נפרד. הרושם שהלהקה תשאיר על השומעים יהיה מורכב מכל הנגנים כולם.
6, ואם קורה זיופים או פאשלות? העולם לא יתמוטט אם היה זיוף או שניים או יותר באמצע הופעה. כמובן שמדובר על פאשלות ולא על זיופים מחוסר ידע. אמנם צריך לדאוג שלא יהיו פאשלות ועדיף ללא זיופים בכלל.
7, בסיס ומשתנה. ללהקה צריך שיהיה בסיס מוזיקלי מוצק. בסיס זה יהיה כ60% מתוך ההופעה. ו40% צריך שיהיה נתון לספונטניות. השינויים יכולים להיות הן במוזיקה עצמה והן בסאונד או בעוצמות הנגינה.
8, סאונד. סאונד זה חייב להיות חלק אינטגרלי מהתזמורת. הסאונדמן הוא כמו נגן הוא צריך להכיר את הנגנים להכיר את המוסיקה איפה להגביר איפה להנמיך. והוא צריך להיות מחובר למוזיקה של הלהקה ולדעת את הדברים שחברי הלהקה אוהבים. אז בעצם סאונדמן זה דבר מאוד חשוב. אמנם הוא לא נגן ממש אך הוא לא פחות חשוב. הוא צריך להכיר ולהיות מחובר למוסיקה כמו נגן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה